"לא ניתן לחלוק על כך שמצב זה, בו אנשים שוהים בישראל כשהם תלושים מן הקרקע, ללא כל זכות, איננו משביע רצון" (השופט ד"ר עמירם בנימיני, 27.05.2005)
עשרה מיליון בני אדם לפחות חיים כיום בעולם ללא אזרחות, ומדי עשר דקות נולד בעולם "חסר מדינה" נוסף. בהיעדר אזרחות, נשללים מ"חסרי המדינה" זכויות ושירותים שמקבל כל אזרח במדינתו.
לפי הערכת האגודה לזכויות האזרח בישראל , בישראל חיים כיום מאות ואולי אלפי "חסרי מדינה". רובם הגדול משתייך לשלוש קבוצות: בדואים מחוסרי אזרחות החיים בנגב, אנשים שהיגרו לישראל ואיבדו את אזרחותם הקודמת (למשל אזרחי ברית המועצות לשעבר) וילדים לאזרחים ולתושבים ישראלים שלא קיבלו מעמד בעת לידתם.
אנשים מחוסרי אזרחות שחיים בישראל נחשבים לשוהים בלתי חוקיים, אינם רשאים לעבוד, אינם מבוטחים בביטוח בריאות ממלכתי, אינם זכאים לקצבאות הביטוח הלאומי, אינם רשאים להחזיק בחשבון בנק ואינם יכולים להתחתן
באופן רשמי משום שאין בידיהם מסמכים מזהים כמו תעודת זהות או דרכון. בנוסף, הם חיים כל יום בסכנת מעצר מתמדת מכיוון שהם נחשבים לשוהים בלתי חוקיים.
על פי נוהל שפרסם משרד הפנים לגבי טיפול במחוסרי אזרחות (12 בנובמבר 2012), לטוען למעמד של מחוסר אזרחות יינתן בתנאים מסוימים רישיון מסוג ב/1 (אישור עבודה זמני) בכל פעם לתקופה מקסימלית של שנה אחת, ולאחר עשר שנים לפחות שבהן שהה הזר בישראל הוא רשאי להגיש בקשה לקבלת מעמד ארעי מטעמים הומניטריים.
עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח בישראל סיפר ל-ynet כי היתרון של הנוהל הוא שחסר מדינה יכול לגשת לרשות האוכלוסין וההגירה, במקום לחיות כל הזמן עם החשש שיעצרו אותו, ולבקש להסדיר את מעמדו. "יש הגדרה של שיתוף הפעולה הנדרש ממנו, ומפורטים המסמכים שאותם הוא צריך להשיג והשאלות שאותן הוא יישאל", אמר עו"ד פלר.
אולם, בנוהל החדש יש גם חסרונות. הוא לא חל על מחוסרי אזרחות ילידי ישראל ולא חל על אנשים שהסתננו לישראל דרך מעבר גבול לא מוסדר. כמו כן, רישיון העבודה ניתן רק שנה לאחר הגשת הבקשה ומוארך כל פעם מחדש בכפוף למידת שיתוף הפעולה של חסר המדינה. "לאחר עשר שנים לפחות או לאחר שמשרד החוץ מודיע שאין אפשרות לגרשו או לאחר שהמדינה מודיעה שאין בעיה ביטחונית אתו, מחוסר האזרחות יכול לקבל מעמד של תושב ארעי מטעמים הומניטריים, אך גם אז יימשכו המאמצים לגרשו מהמדינה", אומר עו"ד פלר. "אין בנוהל התייחסות לתושבות קבע".
פלר מדגיש כי מצב של חוסר אזרחות גרוע יותר ממצב של פליטות. "פליט הוא אדם שברח מארצו ונשקפת סכנה לחייו", הוא אמר, "אבל ברגע שישתנו הנסיבות בארצו ולא תישקף סכנה לחייו, הפליט יכול לשוב לביתו. לא כך הדבר במקרה של חסר מדינה. המצב שלו - חוסר אזרחות - לא יכול להסתיים כך פתאום, והסיכוי שהוא יקבל אזרחות במדינה שבה הוא יושב הוא קלוש".
בעבר טיפלה האגודה לזכויות האזרח בישראל בעניינם של שלושה מחוסרי אזרחות: סרגיי אלקסייב, אולג ואחטנגוב ודוד ברישניקוב. קורות החיים שלהם, כפי שתוארו בפנייתם למערכת המשפט, ממחישים בצורה הטובה ביותר את המצב הקשה שבו שרויים חסרי מדינה בישראל שלא פעם מאלץ אותם גם לעבור על החוק.
סרגיי אלקסייב נולד בשנת 1970 בטג'יקיסטן, כשזו הייתה חלק מברית המועצות. ב-1994 הוא עלה לישראל בהתבסס על תעודת לידה של אמו שבה נרשם כי היא יהודייה, אך תעודה זו התבררה כמזויפת ולכן כעבור שנתיים בוטלו אשרת העולה והאזרחות הישראלית שקיבל והוא נדרש לצאת מהארץ. אלקסייב לא עזב את ישראל כפי שנדרש לעשות, שהה בארץ בניגוד לחוק ועבד בעבודות מזדמנות.
בשנת 1996 הפכה טג'יקיסטן למדינה עצמאית, והדרכון הסובייטי שהיה בידי אלקסייב איבד את תוקפו, ולכן הוא נותר חסר אזרחות וחסר מדינה לשוב אליה. כשניסה להגר למדינות שונות, בהן רוסיה, הוא נדחה, וגם כשפנה לנציגות נציבות האו"ם לפליטים בישראל להכיר בו כפליט נדחתה בקשתו.
בשנת 2003 נעצר אלקסייב בגין שהייה בלתי חוקית בישראל, ובעת המעצר התגלה שהוא נושא עמו תעודת זהות מזויפת. כעבור שלושה חודשי מעצר הוא שוחרר משום שלא נמצאה דרך לגרשו לרוסיה או לטג'יקיסטן. בינתיים, הוא שוב נעצר ושוב שוחרר וחי בישראל ללא אישור שהייה וללא מעמד.
אולג ואחטנגוב נולד בגאורגיה ב-1969 כשזו הייתה חלק מברית המועצות. לאחר שירותו הצבאי בצבא הסובייטי הוא ברח לגרמניה וביקש מקלט מדיני. כשגאורגיה הפכה למדינה עצמאית בשנת 1992 לא נחשב ואחטנגוב לאזרח גאורגיה ומאז נותר חסר מדינה. ב-1994 הוא נכנס לישראל באשרת תייר לאחר שהחליט להצטרף לאחותו, ולאחר מכן הגיש בקשה מנציבות האו"ם לפליטים שתכיר בו כפליט. בקשתו נדחתה פעמיים.
ב-1996 נדרש ואחטנגוב על ידי משרד הפנים לעזוב את המדינה לאחר שאשרת השהייה שלו פגה, אך הוא לא עזב את ישראל ושהה בה בניגוד לחוק. במהלך שהותו הגיש בקשה לעבור תהליך גיור וסיפר שהוא מבקר בבית כנסת, לומר יהדות ומוכן לעבור ברית מילה, אולם בקשתו נדחתה, ואז ניסה להשיג מעמד חוקי בישראל באמצעות נישואים פיקטיביים לאזרחית ישראלית.
ב-2003 נעצר ואחטנגוב בגין שהייה בלתי חוקית בישראל, והודה שנישואיו היו פיקטיביים וששילם כסף כדי לקבל אשרת שהייה בישראל. כל ניסיונותיו לקבל אשרת שהייה נדחו, ובית המשפט הורה לו לעזוב את ישראל. אלא שגם הוא לא היה יכול לצאת מהארץ ולשוב לגאורגיה או לרוסיה משום שהיה חסר נתינות וחסר דרכון. עוד לפני כן, במהלך שהותו בארץ, הוא פנה כמה פעמים לרשות האוכלוסין וההגירה כדי לנסות לקבל מעמד בישראל, אולם כל בקשותיו נדחו.
בראיון שהעניק ב-2006 לכתב "הארץ" שחר אילן סיפר ואחטנגוב על תשעה חודשים מיותרים שבילה בכלא הישראלי משום שממילא אין לאן לגרש אותו כי אין לו אזרחות ישראלית. "אתה עובד בעבודות תחתון מהתחתון", הוא סיפר לפני תשע שנים. "עבדתי ברחיצת כלים. עכשיו אני עושה תיקונים. קצת חשמל, קצת אינסטלציה. אני בן אדם. יש לי זכות להיות בן אדם, אבל בלי תעודה אתה לא בן אדם. במקום שאתה עובד אתה לא יכול לענות לאנשים. הראש שלך תמיד למטה ואתה לא יכול להגיד מילה. עשרות פעמים לא שילמו לי כסף ואתה לא יכול להגיד שום דבר. כל יום אתה קם בבוקר ואתה לא קם חופשי. יש עליך לחץ בהליכה, כי אתה יודע שאתה לא אזרח".
עובדת היותו חסר מדינה לא הקלה, כאמור, על חייו של ואחטנגוב, כל שכן כאשר נזקק לטיפול רפואי בשעה שאין לו ביטוח בריאות. "פעם אחת, כשעבדתי בתור מסגר, ריתכתי פרופיל מגולוון. מהאוויר שנשמתי נהיה לי חום של 41 מעלות ליומיים. חשבתי שאני הולך למות", הוא סיפר בראיון ל"הארץ" ב-2006 וציין שנמנע מללכת לרופא בגלל העלות הגבוהה של הטיפול. "רופא פרטי עולה כסף, 400-300 שקל בכל פעם", הוא הסביר. "כמה פעמים כשעבדתי בתור מסגר קיבלתי גצים בתוך העין. בעין ימין אני כמעט לא רואה".
דוד ברישניקוב נולד בטג'יקיסטן ב-1981 כשזו הייתה חלק מברה"מ, אך מעולם לא נרשם בה ולא קיבל ממנה אזרחות. ב-1992 הוא הגיע לישראל עם אמו לבקר את סבתו - אזרחית ישראלית - והוא בן 11. כעבור שנתיים שבה אמו לטג'יקיסטן, והוא נשאר בישראל ובכל מקרה לא היה יכול לשוב לארץ מולדתו - שקיבלה עצמאות ב-1991 - משום שלא היה אזרח שלה או של כל מדינה אחרת.
ברישניקוב למד בישראל בבית ספר יסודי ובבית ספר תיכון, אך בשלב מסוים נאמר לו שהוא אינו יכול להמשיך בלימודיו משום שאין ברשותו תעודת זהות. בלית ברירה הוא עבד בעבודות מזדמנות בזמן שחי עם סבתו בשכונת מצוקה. בסוף שנות ה-90 הוא הסתבך בפלילים אחרי שהשיג תעודת זהות ישראלית מזויפת, הורשע בגין סחיטה ואיומים, וביצע עבודות שירות.
בתחילת שנות האלפיים הוא המשיך להסתבך עם רשויות החוק בישראל כשנעצר (2001) בחשד להתפרצות לעסק וגניבה ובגין התחזות לאדם אחר (2003). בהסכם שהושג בין עורך דינו לבין התביעה הוחלט שברישניקוב יגורש לטג'יקיסטן ואז עד יוחזק במתקן כליאה. אלא שגם במקרה שלו, עובדת היותו חסר אזרחות לא אפשרה לגרש אותו מישראל ולכן הוא נותר בה וניסה להסדיר את מעמדו במדינה בסיוע האגודה לזכויות האזרח בישראל.
באחת מעתירותיו לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, הסבירו פרקליטיו של ברישניקוב שאין ברצונו לקבל אזרחות ישראלית אלא מעמד של תושב קבע - המפתח לקבלת זכויות בסיסיות כמו תעסוקה, שירותי חירום, ביטוח רפואי וסוציאלי, זכויות סוציאליות, זכות הצבעה בבחירות לרשויות המקומיות, ועוד.
אלקסייב, ואחטנגוב וברישניקוב, כמו חסרי מדינה רבים אחרים בישראל, מעדיפים לשמור על האנונימיות שלהם ולא להתראיין לכלי תקשורת מחשש שהדבר יפגע בהם או יביא למעצרם. עו"ד פלר מהאגודה לזכויות האזרח בישראל סיפר כי שניים מהם קיבלו תושבות ארעית - שמעניקה להם בין היתר זכויות בביטוח לאומי, ביטוח בריאות ואפשרות להוציא רישיון נהיגה - אך נמנע מלציין את שמותיהם. בכל מקרה, לדבריו, כל השלושה עדיין במעמד של חסרי מדינה.
במישור הבינלאומי נחתמו אמנות שמטרתן לצמצם את התופעה שבה אדם מצוי בעולם ללא אזרחות וללא מסגרת של שייכות מדינית ומעניקות זכויות וזהות. שתי האמנות הבולטות הן האמנה משנת 1954 בדבר מעמדם של חסרי האזרחות (Convention Relating to the Status of Stateless Persons), והאמנה לצמצום מחוסרי האזרחות (Convention on the Reduction of Statelessness) משנת 1961. על שתי האמנות הללו חתומה מדינת ישראל, ואת האמנה הראשונה היא גם אישררה. עם זאת, אין באמנות אלה או במשפט הבינלאומי קביעה ברורה באילו נסיבות חייבת מדינה להקנות אזרחות לאדם ומתי יש לאדם הזכות להיות אזרח.
בהתאם לחוק הישראלי, למשרד הפנים ניתן שיקול דעת רחב מתי להתיר את ישיבתם בישראל של אנשים שאין להם זכות כניסה או שהייה בארץ, שכן הם אינם אזרחים או עולים חדשים. המדיניות של משרד הפנים מבוססת על נקודת המוצא שלפיה אין מוקנית זכות כניסה או שהייה בארץ למי שאיננו אזרח ישראלי או עולה חדש, אף כי ניתן להעניק אשרות לישיבת קבע לזרים במקרים חריגים ומשיקולים הומניטריים.
המדיניות הישראלית איננה חריגה, ונהוגה במדינות אחרות רבות בעולם השומרות לעצמן את הזכות למנוע מזרים להתגורר באופן קבוע בתחומן אם אינם עונים על הקריטריונים המצדיקים ישיבה מסוג זה.
הבעיה הגדולה שבפניה עומדים חסרי מדינה בישראל היא כאמור שמצד אחד אין הם רצויים במדינה והעדיפות הראשונה היא לגרשם, אך מצד שני העובדה שאין שום מדינה המכירה בהם הופכת את גירושם לבלתי אפשרי, ובסופו של דבר הם נשארים כאן - בלי מעמד, בלי זכויות סוציאליות ועם מעט מאוד תקווה שמצבם ישתפר בעתיד.
רשות האוכלוסין וההגירה בתגובה ל-ynet:
על תופעת חסרי המדינה בישראל: "תופעת מחוסרי האזרחות מוכרת לנו, ומדובר בתופעה שנמצאת בשוליים בישראל ואינה רחבת היקף כלל. עיקר התופעה המוכרת לנו מתייחסת לאזרחי ברית המועצות לשעבר ששהו כאן בעת פירוקה. כך או כך, קיים ברשות האוכלוסין וההגירה נוהל עבודה המאפשר טיפול במקרים בודדים אלה ומציאת פתרונות הולמים מול השגרירויות הרלוונטיות".
על תופעת הבדואים חסרי המדינה שנולדו בישראל: "במדינת ישראל לא ניתן מעמד של אזרחות בגין מקום הלידה, אלא על פי חוק האזרחות וחוק השבות. לפיכך, העובדה שאדם נולד בישראל אינה מקנה לו באופן אוטומטי אזרחות".
עומרי אפרים השתתף בהכנת הכתבה