"דרושים לנו בני אדם שנולדו כפועלים. יש לשים לב יותר אל האלמנט המקומי מעדות המזרח, אל התימנים והספרדים, אשר רמת חייהם ודרישותיהם הן נמוכות משל פועל אירופי ובהצלחה יוכלו להתחרות בערבים" (דוד בן גוריון, תולדות תנועת הפועלים בארץ ישראל, צבי אבן שושן, ספר ראשון, עמ’ 123)

המשפט הזה של מנהיג היישוב העברי ולימים ראש הממשלה הראשון מופיע בבלוג "הצטטת" של אורטל בן דיין, אסף קינצר וברק מויאל, שליקטו וריכזו התבטאויות מהתקופה שבה שמיכת הפוליטיקלי קורקט הייתה קצרה מכדי לכסות על ההתנשאות והגזענות של הממסד כלפי היהודים מארצות האסלאם. כיום משפט כזה היה מוביל לסערה ציבורית ופוליטית שתהדהד שנים קדימה, אבל אז לא היה בכך כל חריג.

אלא שהתקינות הפוליטית לא מצליחה לצנן את המתח העדתי, שגם בישראל 2016 - כמעט 70 שנה אחרי הקמתה ושישה עשורים אחרי העלייה הגדולה - רוחש מעל ומתחת לפני השטח. הוא משתלט על מערכות בחירות ונוכח בכל שרשור בפייסבוק. הוא מתגלה בתורים בכניסה למועדונים ובתוכניות הריאליטי. הוא זועק מכל דו"ח עוני, מכל נתון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומכל פרסום על שיעור הזכאות לבגרות. הפער העדתי הוא הנוכח-נפקד האולטימטיבי: מדברים עליו בלי הפסקה, אבל המספרים מצביעים על שיפור זוחל בלבד, אם בכלל.

נהוג לומר שישראל נמצאת בתהליך חילופי אליטות שנקודת המפץ שלו הייתה המהפך ב-1977. שלטון מפא"י, ששורשיו מזרח-אירופיים - סוציאליסטיים לכאורה, מערביים כביכול וחילוניים במופגן - החל לאבד את האחיזה שלו במוקדי הכוח שעיצבו את המדינה שניסה לבנות. התזה הזאת נכונה במובנים מסוימים, אבל מפוקפקת למדי בכל מה שנוגע לעניין המזרחי. המספרים המוצגים בכתבה זו מצביעים על דומיננטיות אשכנזית בלתי מעורערת באיוש אותם מוקדי כוח - פוליטיקה, כלכלה, אקדמיה, משפט, ביטחון ותרבות - ולא רק בשנותיה הראשונות של המדינה, אלא עד היום.

המשמעות היא שרוב אשכנזי מכריע יושב קרוב לצלחת, שולט על קבלת ההחלטות, אוחז במפתח לקופה הציבורית ומעצב את התודעה: עוד לא היה כאן ראש ממשלה מזרחי, ושיעור המזרחיים בתפקידי השרים הבכירים לאורך השנים נמוך למדי; האקדמיה היא טריטוריה אשכנזית למהדרין וצמרת מערכת המשפט כנ"ל; מוסדות התרבות הממומנים על ידי המדינה (תיאטראות ומוזיאונים למשל) מנוהלים עד היום על ידי ישראלים ממוצא אירופי וכך גם אמצעי התקשורת הממלכתיים (רדיו וטלוויזיה).

קשה לקבוע אם המספרים שלפניכם הם רק סימפטום של הפער העדתי או שמא גורם שמסייע להנציח אותו. מורכבת לא פחות התהייה אם ייצוג רב יותר של מזרחיים במוקדי הכוח היה נרתם לקדם "אג'נדה מזרחית" - למשל טיפוח הפריפריה, פלורליזם בתרבות ומהפכה אקדמית. כי כפי שאומר הסוציולוג יהודה שנהב, פרופ' מאוניברסיטת תל אביב וממייסדי הקשת הדמוקרטית המזרחית, "ההיסטוריה מלמדת שכשאנשים ממיעוטים סוציולוגיים מגיעים לשולחן, במקום להפוך אותו הם אוכלים ממנו".

יהודים - בין אם ממזרח אירופה ובין אם ממדינות האסלאם - נחשבו מהגרים מצטיינים לאורך המאה ה-20. קהילות מצפון אפריקה, ממצרים ומעיראק שגשגו תוך דור או שניים בצרפת ובקנדה, באנגליה ובארה"ב, ואנשיהן התברגו בתרבות, באוניברסיטאות, בכלכלה ואפילו בפוליטיקה. איך יכול להיות שדווקא בישראל, למרות הזהות הדתית והאתוס הציוני, שלא לדבר על העובדה שמדובר בכמחצית האוכלוסייה, נולד כבר דור רביעי שעדיין כה רחוק מהאליטה?

המספרים שלפניכם הם המחשה של מיעוט המזרחיים בשפיץ של הפירמידה, היכן שקבעו סדרי עדיפויות, חילקו תקציבים, חוקקו חוקים וחתמו פסקי דין הרי גורל. היכן שהחליטו איזו מוזיקה תשודר ואילו תוכניות יעלו לאוויר. איפה ששרטטו את תכני הלימודים בבתי הספר והכריעו אילו נושאים ייחקרו באוניברסיטאות. המספרים מתיישבים היטב עם מה שכתב המשורר רועי חסן: "במדינת אשכנז מצפים לאורח, לא לשותף". כדרכם של מספרים, הם מציירים תמונה חלקית ופתוחה לפרשנות, ובכל זאת – אי אפשר להתעלם ממנה.

* המזרחיים בקטגוריות המצוינות בכתבה הם אישים שמוצאם בארצות האסלאם, הבלקן (טורקיה, יוון ובולגריה), הרפובליקות האסיאתיות של ברה"מ לשעבר וס"טים (צאצאי מגורשי ספרד). הנתונים על אודות האישים נאספו מהרשת, מראיונות שנתנו לתקשורת ומשיחות איתם או עם מקורבים.

" 70 שנה אחרי קום המדינה, ושישה עשורים אחרי העלייה הגדולה, רוב הדור הרביעי למזרחיים עדיין רחוק מקבלת ההחלטות והקופה הציבורית "

" התפיסה היא שמזרחיים לא כשירים לנהל את המדינה. זאת קבוצה שמסתכלת מהחוץ פנימה וחיה מפירורים "

ארבעה עשורים אחרי המהפך של מנחם בגין, ממשלת נתניהו הנוכחית מהווה לכאורה ניצחון מושלם לברית המקופחים של מפא"י ההיסטורית, ואת הקואליציה מרכיבים צאצאיהן הפוליטיים של תנועת חירות, הציונות המשיחית ועליית שנות ה-50. אלא שרק כשליש מחברי הממשלה הם מזרחיים, וכרגע המצב עוד טוב יחסית. לא היה כמובן ראש ממשלה מזרחי (ולמעט עמיר פרץ לא היה אפילו מועמד מזרחי ריאלי), ובין השרים הבכירים (אוצר, ביטחון וחוץ) עומד שיעור המזרחיים לאורך השנים על פחות מחמישית (18.6% בלבד).
 
"התפיסה היא שמזרחיים לא כשירים לנהל את המדינה", קובע ד"ר הני זובידה, ראש החוג למדעי המדינה במכללת עמק יזרעאל. "המזרחיים הם קבוצה שמסתכלת מהחוץ פנימה וחיה מפירורים. גם כשמישהו מגיע למעלה, הוא צריך להצדיק בפני האדון את המקום שקיבל. זה מגיע לזה שאפילו בין הפרשנים הפוליטיים הרוב היו אשכנזים, כי מה, מזרחי יפרשן את העסק הזה?".
 
זובידה (49), יליד עיראק שעלה לישראל בגיל חמש, הוא מהפנים הבולטות והרדיקליות של השיח המזרחי החדש. בזכות הרזומה האקדמי שלו והשפה הישירה הוא הפך מרואיין מבוקש. כיאה לנציג של תרבות הפאנלים הפורחת בארץ הוא השליך את החליפה, פרם את העניבה וכמעט מדי יום הוא יורה את ההשקפה שלו מהמסך אל הצופים.
 
את מיעוט המזרחיים בצמרת הפוליטית בישראל הוא מסביר כסימפטום לזרמים הנסתרים ולתת-ההכרה של החברה בארץ, שבה המזרחי עדיין נחשב נחות. "פוליטיקה לא באה מכלום אלא היא תשקיף של החברה בישראל", הוא מסביר. "תראה איך המזרחי מסוקר בחדשות, איך הוא מוצג ומיוצג בפריים-טיים, בפרסומות, בקולנוע. אי אפשר לנתק רובד מרובד. זאת שרשרת קסמים".
 
- ייצוג מוגבר של מזרחיים בפוליטיקה עשוי להביא שינוי? ראש ממשלה מרוקאי ושר אוצר תימני יהיו קשובים יותר לאג'נדה "מזרחית" שתסייע למחוק את הפער?
"לא בהכרח. תודעה מזרחית היא לא משהו מולד. אפשר להשוות את זה לכך שלא כל אישה היא פמיניסטית ולא כל הומו או לסבית הם בעלי תודעה פוליטית להט"בית. להיות מזרחי בלי מודעות זה בערך כמו להיות כמו הומו בארון. אני חלילה לא מאשים אותם או בא בדרישות, אבל אלה אנשים שכנראה הפנימו את הדיכוי. שכנעו אותם שמזרחיות זה משהו שאסור לדבר עליו".
 
- בפוליטיקה המוניציפלית בישראל דווקא יש ייצוג גדול של מזרחיים. יש לזה משמעות?
"זה שטויות. אין לרשויות המקומיות שום השפעה ממשית. הן יכולות מקסימום לקבוע תקנות, לא חוקים. אם לראשי רשויות ולמועצות באמת היו סמכויות ויכולת השפעה, לא היו נותנים להם את זה בידיים. לראייה תסתכל על הערים הגדולות – ירושלים, תל אביב וחיפה – שבהן עוד יש חשיבות מסוימת. מקום המדינה לא היה להן ראש עיר מזרחי".

הציבוריות הישראלית מכירה שלושה מקרים עיקריים שבהם הצטלב צה"ל עם הסוגיה העדתית. הראשון היה אנקדוטיאלי לחלוטין, והכוונה לתקווה שהביע דוד בן גוריון ליום שבו יהיה רמטכ"ל תימני כמעין הוכחה להצלחת הציונות ושילוב העליות. המקרה השני היה הסערה שגרם דודו טופז במערכת הבחירות של 81', כשאמר בכיכר מלכי ישראל ש"הצ'חצ'חים של הליכוד הם שין-גימלים אם הם בכלל מתגייסים לצבא". המקרה השלישי קשור בפרשת קו 300, ובטענה שלפיה בכירי שב"כ בחרו להפיל את תיק הריגת המחבלים על הקצין המזרחי – תא"ל דאז יצחק מרדכי.

למרות זאת, צה"ל נתפס על פי רוב ככור היתוך אידיאלי, והמספרים מצביעים לכאורה על חריגות בהשוואה לשאר מוקדי הכוח: ארבעה מששת שרי הביטחון האחרונים היו מזרחיים, וכך גם ארבעה מששת הרמטכ"לים האחרונים. אפשר להוסיף לכך ששני ראשי המוסד האחרונים מזרחיים.

אבל כדאי לחכות רגע עם ההתלהבות. לפרופ' יגיל לוי מהאוניברסיטה הפתוחה, מחבר הספר "מצבא העם לצבא הפריפריות", יש הסבר לכך. במילים פשוטות הוא טוען שבמהלך שנות ה-80 איבדה האליטה האשכנזית-חילונית הוותיקה את העניין בצה"ל, בין השאר בגלל שינויים פוליטיים וחברתיים, אבל גם בשל ירידה בהילה ובהטבות שנלוו לתפקידים בצמרת הצבא. למעשה, טוען פרופ' יגיל, האשכנזים פינו מרצונם את המקום למזרחיים, דתיים ועולים ממדינות ברה"מ לשעבר.

"משנות ה-80 המתקדמות אנחנו רואים ירידה בערכו של הצבא", הוא מסביר. "המגמה הזאת תימשך מפני שתנאי ההעסקה יורדים. הרי תנאי הקבע נפגעו ואין יותר פנסיה תקציבית".

- מה לגבי הדימוי של הצבא ככור היתוך?
"המושג כור היתוך מבטא מיתוס שלפיו הצבא משמש מקום שמאפשר לקבוצות שונות להשתלב ללא מגבלה או חסמים. אבל צריך לעשות הפרדה בין הדימוי לבין המציאות: עד שנות ה-90 הצבא נתן קדימות למערביים. הוא עסק בהטמעה של מזרחיים ולא באינטגרציה. והנה טיעון תיאורטי: יכול להיות שהצבא הוא בעצם גורם שמעכב השתלבות של מזרחיים בחברה, כי הוא מושך אליו את המוכשרים ומשאיר אותם למשך שנים במקום שהם יתקדמו בשדרות האזרחיות".

" בשנות ה-80 איבדה האליטה האשכנזית - חילונית עניין בצה"ל, בין השאר בשל ירידה בהילה. האשכנזים פינו מרצונם את המקום למזרחיים, דתיים ועולים "

" ברוב המקרים, כשמישהו ממיעוט סוציולוגי מגיע לשולחן, במקום להפוך אותו הוא אוכל ממנו, כי אחרת הוא שולל את ההישגים שלו. זו הדינמיקה "

השורה התחתונה והמזוקקת של הפער העדתי בישראל מתבטאת בהבדלים הכלכליים. הנגישות להשכלה והכוח הפוליטי מתורגמים מצדה השני של המשוואה לרמת שכר, לסיכוי להגיע לדירה ולהשקיט את הנפש עם יציבות כלכלית. בגסות ובהכללה אפשר לחלק את ישראל למרכז השבע יחסית לבין הפריפריה - חלוקה שמשתקפת מכל סקר פערים שמבוצע בישראל - ומאחר שמאז שנות ה-50 הפריפריה מאוכלסת בעיקר במזרחיים, יש חפיפה בין הפער הגיאוגרפי לבין בן דודו המושמץ, הפער העדתי.

פחות מחמישית משרי האוצר מקום המדינה היו מזרחיים (21 מול 4). עוד לא מונה מזרחי לנגיד בנק ישראל. גם תפקידים ממלכתיים אחרים שריכזו משאבים וכוח - כמו ראש רשות מקרקעי ישראל או יו"ר ההסתדרות - אוישו לאורך השנים על ידי רוב אשכנזי מוצק (מנגד, בדרג הפקידות באוצר דווקא לא מורגש פער כמעט בכלל).

האם ייצוג גדול יותר של מזרחיים בראש המערכות הכלכליות היה פועל לסגירת הפער? לא בטוח. כך או אחרת, עובדה היא שלאחד המהלכים הבולטים ביותר בתחום - בג"ץ הקרקעות שחייב קיבוצים ומושבים להחזיר למדינה זכויות על אדמה שהייעוד שלה השתנה מחקלאות למגורים – הייתה אחראית תנועה חברתית חוץ-פרלמנטרית, הקשת הדמוקרטית המזרחית, ולא הממסד הכלכלי האמון על קופת המדינה.

"זה לא סוד שהפערים בישראל בין עשירים לעניים גדלים, ובתוך כך גם הפערים בין אשכנזים למזרחיים", אומר פרופ' יהודה שנהב מאוניברסיטת תל אביב וממקימי הקשת, אבל הוא מטיל ספק בהנחה שייצוג מזרחי רב יותר בצמרת הכלכלית היה משנה את סדר העדיפויות באופן שיצמצם את הפער. וממילא, לדבריו, לא הגזענות מביאה לכך שהצמרת משובצת בעיקר אשכנזים.

"אין פה רגולציה אשכנזית שחוסמת מזרחיים, אלא אהבת הדומה לך", הוא אומר. "אנשים פשוט מגייסים אנשים שדומים להם או אנשים שהם מכירים מרשתות כאלה או אחרות. אני לא אומר שאין גזענות, אלא שהיא לא עובדת בצורה ישירה. למעשה מדובר באהבת הדומה ולא שנאת האחר".

- השאלה מתחברת לטיקט ששימש את משה כחלון לפני המינוי לשר האוצר: לא אמורה להיות השפעה לכך שמקבלי החלטות מזרחיים יגיעו מרקע סוציו-אקונומי נמוך יותר ועם הזדהות לבעיות האלה?
"יתכן שלאורך עשרות שנים, באופן מצטבר, יכול להיות שיצמח משם שינוי. אבל ברוב המקרים כשמישהו ממיעוט סוציולוגי מגיע לשולחן, במקום להפוך אותו הוא אוכל ממנו, כי אחרת הוא שולל את ההישגים שלו. זו הדינמיקה".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל מרגלית

הדיון המתמשך לאורך עשורים על התעלמות והתנכרות של "הממסד" ממוזיקה מזרחית - ברדיו, בטלוויזיה ובמשרד התרבות - צירף אליו בשנים האחרונות תחומים נוספים, כגון תיאטרון, קולנוע ומחול. כצפוי, ראשי רשות השידור, מפקדי גל"צ, מנכ"לי התיאטראות והמוזיאונים היו - ועד היום - מהסוג שיתקשה להכחיש את השתייכותו לברנז'ה אשכנזית ממרכז הארץ. וכצפוי לא פחות, לאורך שנים מזרחיים ראו את עצמם פחות בטלוויזיה, שמעו את עצמם פחות ברדיו, קיבלו פחות ביטוי בתיאטראות וכולי.

למרות הדיון הער סביב ההשקעה הלא מספקת בתרבות בישראל, עדיין מדובר במאות מיליוני שקלים בשנה. מי אחראי לתקציב הזה ולאן הוא הולך? קואליציית הארגונים "לבי במזרח", הפועלת להקצאה שוויונית של תקציבי תרבות, הכינה ב-2009 דו"ח מפורט בדיוק בנושא. עלה ממנו שהסכומים המועברים למשל לתיאטראות מחוץ לתל אביב, למוזיאונים המוקדשים להיסטוריה של יהדות המזרח ולמוסדות המוקדשים למוזיקה שהגיעה מארצות האסלאם היא שולית. ואף שעברו מאז שבע שנים, וחרף הדיון האינטנסיבי, מעט מאוד השתנה. עד שהגיעה מירי רגב למשרד התרבות.

"בהרבה דברים כמו חוקי הנאמנות אני יריב חריף של מירי רגב, אבל במלחמה שלה לצדק חלוקתי של התרבות והתקציב שלה בישראל אני איתה עד הסוף", אומר הבמאי רון כחלילי (חרף פרסומים בנושא, הוא מכחיש שהוא משמש יועץ של השרה). "גם הפריפריה צריכה לקבל את שלה. אני לא מתכוון שיקימו 'הבימה' בכל עיר, אבל אני רוצה לשנות את התפיסה שרק המרכז מייצר תרבות. אני רוצה אינקובטורים של תרבות בכל מקום. זה יכול להיות קורס קולנוע בדימונה או חוג כתיבה יוצרת בעפולה - במימון המדינה".

- איך משפיע מיעוט המזרחיים בראשות המוסדות שמקבלים את הכסף הציבורי?
"כמו שצריך להגביל כהונות של ראשי ממשלה צריך להגביל גם כהונות של ראשי התיאטראות. ובסינמטק? רק הפנסיה תוציא אותם מהכיסא. תרבות צריכה להתחדש כל הזמן. בגלל זה אני בעד מלחמת התרבות שמתקיימת כאן, כי בלי מלחמת תרבות אין תרבות. יום אחד אתה בשוליים ויום אחד במיינסטרים. אני גם מכיר את הטענה שאין אפליה של מזרחיים בתיאטרון ובקולנוע למשל, בגלל איבגי ורונית אלקבץ למשל, אבל שוכחים שבמשך שנים בקושי היו מחזאים מזרחיים שהעלו הצגות, ושלאורך תקופה המזרחי יוצג בתיאטרון בעיקר בעלה תאנה כמו 'בוסתן ספרדי' או באופן רדוד וסטראוטיפי כמו 'הרב קמע'".

כחלילי הוא היוצר של סדרות הטלוויזיה "סרט שחור לבן", "על צד שמאל" ו"ערסים ופרחות – האליטות החדשות" - טרילוגיה (בינתיים) שמהווה אבן דרך חשובה בשיח המזרחי החדש וגרמה למאות אלפי צופים ללמוד, להשכיל, להתרגז ולהתעניין בחיבורים העדינים שבין תרבות, פוליטיקה, כסף וחברה בהיבט המזרחי. החשיפה שלה הן זכו בערוץ 8 וברשת הפתיעה אפילו אותו.

"אנחנו בתקופה חדשה", הוא מסכם. "מעבר לאג'נדה של מירי רגב, הרשתות החברתיות עשו מהפכה. עד פייסבוק השבט המזרחי היה מפורד ומדוכא בפריפריה. לא היה משהו שידביק וייצר סולידריות בין האמנים המזרחיים. אבל פתאום כל מיני קבוצות כמו ערס פואטיקה הדליקו אש ברשתות, ופתאום יש קולנוע ושירה ואופנה מזרחית. זאת מסה קריטית שיכולה לתת פייט להגמוניה הישנה".

סייע בהכנת הכתבה: רן בוקר

" כמו שצריך להגביל כהונות של ראשי ממשלה צריך להגביל גם כהונות של ראשי תיאטראות. ובסינמטק? רק הפנסיה תוציא אותם מהכיסא "

" חברה שלי שאלה מרצה באוניברסיטת ת"א למה ההתמקדות בהיסטוריה של יהדות אירופה. הוא ענה: 'כי למזרחיים לא הייתה היסטוריה' "

הנה נתון מעורר תהייה: מבין 14 הפרופסורים בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב רק אחד עוסק ישירות ביהדות ארצות האסלאם. מדובר בפרופ' ירון צור (אגב, חצי תימני וחצי יקה), וההסבר שלו לנתון המוזר הזה מחולק לשניים. ראשית, במשך שנים הייתה התפיסה באקדמיה - כמו במערכת החינוך ובממסד הישראלי בכלל - שההיסטוריה של המזרחיים פחות חשובה לסיפור הציוני. שנית, מחקר של שורשי הבעיה העדתית עלול להיתפס כפרובוקטיבי, ואיזה אקדמאי ירצה לשים לעצמו מקלות בגלגלי הקידום של הקריירה.

"אבל ב-6-5 השנים האחרונות אני רואה שינוי", הוא אומר באופטימיות. "הוצפתי בתלמידי מחקר מעולים, רבים מהם מזרחיים או חצי מזרחיים, שמתעקשים לחקור את הנושא. הדור שלי כבר יוצא לפנסיה עוד מעט, ואני רואה מי הולכת להיות הגווארדיה המובילה בעוד 10 שנים".

אבל עוד חזון למועד. מקום המדינה ועד היום היו ראשי האוניברסיטאות הגדולות ברובם המכריע אשכנזים, וכך גם שיעור אנשי הסגל (לפי מחקר של ישראל בלכמן, 90.12% מאנשי הסגל האקדמי ב-2007 היו אשכנזיים). עם או בלי קשר, במפתיע או שלא, נושאי המחקר הם "אשכנזיים" יותר.

"לפני כמה שנים חברה שלי התחילה ללמוד היסטוריה באוניברסיטת תל אביב וכשהיא שאלה את המרצה שלה למה ההתמקדות בהיסטוריה של יהדות אירופה, הוא ענה לה 'כי ליהודים בארצות האסלאם לא הייתה היסטוריה", מספרת יעל בן יפת, מנכ"לית הקשת הדמוקרטית המזרחית. "גם החוויה שלי באוניברסיטה הייתה שמזרחיים ראיתי רק כשומרים בחניון או בקפיטריה".

המפתח לקידום באקדמיה, היא מסבירה, הוא רשתות חברתיות מפותחות והכוונה לא לפייסבוק או טוויטר, אלא לקשרים משפחתיים וחברתיים, לרקע וכולי. "אני למשל גדלתי בדרום תל אביב בלי בית ספר עיוני בסביבה אז הגעתי מראש עם כלים חלשים יותר", מוסיפה בן יפת. "אז זה מתחיל מזה שמזרחיים מגיעים מהפריפריה הגיאוגרפית או החברתית עם חינוך פחות 'מתאים' כמו תיכונים מקצועיים, ואז מוסללים למעשה למכללות, ולכן הרזומה האקדמי שלהם פחות מרשים וזה מקשה עליהם בעתיד לקבל תקנים בסגל באוניברסיטאות.

"השלב הבא זה הרשתות החברתיות: עם השנים גיליתי שאחד היתרונות של סטודנטים מקושרים זה שהם יודעים לאילו מלגות להגיש בקשה, כמה חשוב להיות מתרגל או עוזר מחקר ואיך להתברג באוניברסיטה. וזה מידע שהם מגיעים איתו 'מהבית'. ואחר כך יש באוניברסיטה ועדה שמחליטה על הסגל, והיא כבר תקבל את הבן של או מישהו שחבריה מכירים או מתרגל שלהם וכולי. ככה המעגל נסגר".

זהות השופטים בבית המשפט העליון הפכה לשאלה פופולרית בעשורים האחרונים. כמי שמהווים את ראש הפירמידה אפשר ללמוד מההרכב שלהם על בסיס מערכת המשפט בישראל: יהודית, אשכנזית, עם ייצוג נשי גובר. רק כ-16% משופטי העליון מקום המדינה היו ממוצא מזרחי, עוד לא היה פרקליט מדינה או מבקר מדינה מזרחיים, ומני מזוז היה חריג ברשימת היועמ"שים.

אקטיביסטיות מזרחיות נוהגות בשנים האחרונות לפנות ישירות לוועדה למינוי שופטים לקראת כל כינוס שלה ולהזכיר את הנושא, והן גם זוכות לתשובה קורקטית כזו או אחרת, אבל כאמור בייצוג בעליון אין לכך עדיין השפעה ממשית (מזוז ואורי שוהם הם שני השופטים המזרחיים היחידים כיום וסלים ג'ובראן הוא ערבי יחיד).

ומעבר לייצוג, עולה השאלה כיצד נתפסת הסוגיה המזרחית - אם בכלל - במשפט הישראלי. במאמרה "המזרחיים במשפט" כתבה ד"ר יפעת ביטון: "פסקי הדין וחוקים בישראל אינם מתייחסים לזהות מזרחית. אין בהם פסקי דין מונומנטליים בדבר אפליה או איסור-אפליה של קבוצה זו, כדוגמת פסקי הדין בתחום בעניינים של ערבים אזרחי ישראל. הספרות המשפטית אף היא נעדרת קטגוריה זו. המזרחים אינם אורחים קרואים אפילו לא בספרות משפטית העוסקת במובהק בזכויות חברתיות או בשאלות של צדק חלוקתי בישראל".

וכאן עולה השאלה שגורמת לחוקרים לנוע באי נוחות בכיסאות שלהם. כיצד מתורגם מבחן בוזגלו בבתי המשפט בארץ, אפרופו שיעור המזרחיים הגבוה בבתי כלא. כלומר, האם לבוזגלו שתקף מישהו בכביש או השתמש בסמים יש יותר סיכוי למצוא עצמו מאחורי סורג ובריח מאשר לפרידמן שביצע אותה עבירה?

תמי קצביאן מהאוניברסיטה העברית, בעלת תואר שני במשפטים מאוניברסיטת ייל ואוניברסיטת תל אביב, מתקשה להתחייב על תשובה אבל מודה שהדבר לא נחקר בישראל, בניגוד למדינות אחרות. "בספרות המשפטית בארה"ב זה הוכח בהקשר של שחורים ולבנים", היא אומרת. "המחקרים הראו ששופטים, כמו כולנו, סובלים מהטיות קוגניטיביות שמושפעות מהסביבה: איך גדלתי, את מי ראיתי סביבי, למה הורגלתי. להבדיל, זה הוכח גם בנושא נשים. מחקר הראה ששופטת שדנה באפליית נשים נוטה לטובת הקורבן בגלל ניסיון החיים שלה".

- אפרופו נשים, בניגוד למזרחיים הן דווקא השתלבו היטב וגבוה במערכת המשפט. מה ההבדל?
"זאת סוגיה מרתקת שלדעתי עוד לא נחקרה. אני יכולה לשער שהפמיניזציה של המקצוע החלה בגלל שהתפקיד בפרקליטות נתפס במשפחה כהכנסה שנייה קלאסית. מערכת המשפט הציבורית היא מקום עבודה ידידותי לכאורה לאימהות כי הן יכולות לחזור הביתה אחר הצהריים. אלא שאחרי שהן מרדימות את הילדים הן חוזרות להשלים שעות עד הלילה".

" האם לבוזגלו שנתפס משתמש בסמים יש יותר סיכוי למצוא עצמו מאחורי סורג ובריח מאשר לפרידמן שביצע אותה עבירה? "